سخت افزار, فناوری, کوالکام, مصاحبه, مطالب پردازنده, هوش مصنوعی

آینده بازار موبایل از نگاه کوالکام:‌ هوش مصنوعی، عامل خرید گوشی‌های جدید

آینده بازار موبایل از نگاه کوالکام‌ هوش مصنوعی، عامل خرید



گام‌های نخست پیاده‌سازی هوش مصنوعی روی پردازنده‌های موبایلفایننشال‌تایمز: هوش مصنوعی مولد چه تأثیری بر مشتریان کوالکام که عمدتاً شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه‌ی تولید محصولات الکترونیکی و دیجیتالی هستند، خواهد داشت؟شرکت‌های بزرگ درباره‌ی بهبود تجربه‌ی کاری محصولات‌شان صحبت می‌کنندکریستیانو آمون: ما هنوز ابتدای این مسیر طولانی و پرپیچ‌وخم هستیم. این روزها شرکت‌های بزرگ درباره‌ی «تغییر تجربه‌ی کاری محصولات‌شان» صحبت می‌کنند. بعضی از آن‌ها می‌خواهند از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه‌ی عکاسی استفاده کنند و بعضی دیگر ترجیح می‌دهند از قدرت بی‌حدومرز هوش مصنوعی برای افزایش کارایی، انجام ترجمه یا بهبود ارتباطات بهره بگیرند. پتانسیل‌ هوش مصنوعی موبایلی در سال ۲۰۲۴فایننشال‌تایمز: هوش مصنوعی تا چه‌اندازه می‌تواند رشد بازار موبایل را تضمین کند؟ آیا مصرف‌کننده برای دسترسی به ویژگی‌ها و امکانات جدید هوش مصنوعی، پول بیشتری پرداخت می‌کند یا آن‌که این ویژگی‌ها را به عنوان لازمه‌ی گوشی هوشمند در نظر خواهد گرفت و برای داشتنِ آن، پول اضافه‌ای پرداخت نخواهد کرد؟ما می‌خواهیم به این نتیجه برسید که موبایل فعلی‌تان قدیمی شدهکریستیانو آمون: اوایل سال ۲۰۲۴ با رونمایی از موبایل‌های مجهز به هوش مصنوعی مولد، شاهد آغاز انقلابی در صنعت موبایل خواهیم بود. تمام آنچه ما می‌خواهیم این است که مصرف‌کننده به این نتیجه برسد که موبایل فعلی‌‌اش دیگر قدیمی شده و برای بهره‌مندی از ویژگی‌ها و امکانات جدید هوش مصنوعی، «نیازمند» تهیه‌ی گوشی‌ هوشمند جدید و پیشرفته است.کوچ از هوش مصنوعی ابری به هوش مصنوعی موبایلفایننشال‌تایمز: صنعت موبایل در چند سال گذشته با چالش‌های زیادی دست‌وپنجه نرم کرده و اکنون برای احیای دوباره و افزایش فروش، به چیز جدیدی نیاز دارد. کریستیانو آمون: ما از درآمد صنعت موبایل در سال ۲۰۲۳ بسیار راضی بودیم، اما این صنعت از بسیاری از جهات به بلوغ رسیده و رشدش جزئی خواهد بود. با حضور هوش مصنوعی مولد در موبایل می‌توانیم به رشد این صنعت در سال ۲۰۲۴ خوش‌بین باشیم. من فکر می‌کنم هوش مصنوعی می‌تواند پتانسیل خوبی در ایجاد چرخه‌ی جایگزینی گوشی‌های قدیمی با گوشی‌های جدید داشته باشد.مدل‌های هیبرید هوش مصنوعیفایننشال‌تایمز: سازندگان تراشه از دو طریق می‌توانند در سود مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی مولد سهیم شوند؛ آموزش و استنتاج. «آموزش» شامل پردازش حجم وسیعی از اطلاعات برای توسعه‌ی مدل است و «استنتاج» به نحوه‌ی استفاده از این مدل‌ها برای خلق محصولات جدید مبتنی‌بر هوش مصنوعی اطلاق می‌شود. در حال حاضر، شرکت‌های سازنده‌ی تراشه مانند انویدیا روی آموزش متمرکز شده‌اند. به نظر شما، کدام رویکرد برای تراشه‌سازها سود بیش‌تری به‌همراه دارد؟کریستیانو آمون: بسیاری از زیرساخت‌های لازم برای پردازش اطلاعات و توسعه‌ی مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی توسط سرویس‌های ابری و با استفاده از پردازنده‌های فوق پیشرفته فراهم شده است. همه‌ی ما می‌دانیم که مدل‌های فعلی، بسیار بزرگ و همه‌فن‌حریف هستند، اما با کوچک شدن مدل، وظایف محدودی برای آن درنظر گرفته می‌شود. بنابراین من فکر می‌کنم «استنتاج» بازار پرسودومنفعتی خواهد بود.کاهش هزینه‌ی محاسبات و پردازش هوش مصنوعیفایننشال‌تایمز: درحال‌حاضر، استفاده از ابزارهایی مانند ChatGPT، هزینه‌ی زیادی را بر شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ تحمیل می‌کند. پیاده‌سازی مدل‌های هوش مصنوعی روی پردازنده‌های موبایلی چگونه می‌تواند این هزینه‌ها را به‌حداقل برساند؟پردازش هوش مصنوعی روی موبایل می‌تواند هزینه‌ی پردازش اطلاعات را کاهش دهدکریستیانو آمون: امروزه بسیاری از مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی روی سرویس‌های ابری اجرا می‌شوند، درحالی‌که با انتقال آن‌ها به پردازنده‌های موبایلی می‌توانیم ضمن کاهش هزینه‌ها، دقت این مدل‌ها را نیز به صورت چشم‌گیری افزایش دهیم. با درنظرگرفتن میزان هزینه و انرژی لازم برای پردازش اطلاعات و توسعه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی، اهمیت بالای استفاده از مدل‌های هیبرید بیش‌ازپیش حس می‌شود. در حال حاضر، ارسال فرامین به مدل‌های زبانی بزرگ و دریافت پاسخ از سوی آن‌ها بسیار هزینه‌بر است، اما با فراگیری پردازنده‌های مخصوص هوش مصنوعی در موبایل‌ها، مدل‌های هوش مصنوعی مانند GPT روی واحد پردازش عصبی نصب می‌شوند و با ارسال فرامین در ابزارهایی مانند ChatGPT، ابتدا مدل نصب‌شده روی موبایل اجرا می‌شود و سپس خروجیِ این مدل برای پردازش نهایی به سرویس‌های ابری ارسال می‌شود. در این شرایط، بخش زیادی از پردازش اطلاعات روی موبایل صورت می‌گیرد و در بسیاری از مواقع، نیازی به پردازش ابری نیست.نیازی به گوشی و سیستم‌عامل جدید نیستفایننشال‌تایمز: پیاده‌سازی مدل‌های هوش مصنوعی مولد روی گوشی موبایل در نهایت به سود شرکت‌های هوش مصنوعی و ارائه‌دهندگان خدمات ابری خواهد بود؛ اما این روزها، توسعه‌دهندگان مدل‌های بزرگ زبانی مانند OpenAI، آنتروپیک، مایکروسافت، آمازون و متا لزوماً گوشی موبایل یا سیستم‌عامل اختصاصی طراحی نمی‌کنند و شرکت‌های بزرگی مانند اپل، گوگل و سامسونگ بازیگران اصلی صنعت موبایل هستند. شما چگونه می‌خواهید این شرکت‌ها را هماهنگ کنید و مدل‌های کوچک‌تر را در محصولات آن‌ها تعبیه کنید؟گجت‌های دارای NPU بخشی از اطلاعات را روی موبایل و بخش دیگر را در سرورهای ابری پردازش می‌کندکریستیانو آمون: هر دستگاه که دارای واحد پردازش عصبی باشد، می‌تواند بخشی از اطلاعات را روی موبایل و بخش دیگر را در بستر ابری پردازش کند. حالا فرض کنید می‌خواهید از مدل Llama 2 شرکت متا استفاده کنید. در این صورت، نیازی به موبایل و سیستم‌عامل اختصاصی نخواهید داشت و اگر گوشی شما دارای NPU باشد، می‌توانید از مزایای مدل هوش مصنوعی این شرکت بهره‌مند شوید.واحد پردازش عصبی، مهم‌ترین المان در موبایل‌های جدیدفایننشال‌تایمز: شما بر این باور هستید که شرکت‌هایی مانند متا و مایکروسافت با ارائه‌ی مدل‌های هوش مصنوعی روی گوشی‌های موبایل می‌توانند نفوذِ ازدست‌رفته‌ی خود در صنعت موبایل را دوباره به دست آوردند. آیا فکر نمی‌کنید برای تحقق این هدف بزرگ، لازم است شرکت‌های سازنده‌ی موبایل، توسعه‌دهندگان سیستم‌عامل و طراحان مدل‌های هوش مصنوعی با یک‌دیگر متحد شوند؟ در اغلب موارد، رابطه‌ی بین این شرکت‌ها چندان دوستانه نیست. NPU مانند دوربین گوشی به یکی از عناصر کلیدی موبایل‌های آینده تبدیل می‌شودکریستیانو آمون: در صورت تحقق این ایده، مدل‌های هوش مصنوعی روی NPU نصب می‌شوند و دیگر برای استفاده از مزایای آن نیازی به دانلود اپلیکیشن جداگانه از فروشگاه‌های نرم‌افزاری نخواهید داشت. شاید بهتر باشد NPU را مانند دوربینِ موبایل در نظر بگیریم؛ سازندگان ماژول‌های دوربین گوشی به این فکر نمی‌کنند که این ماژول می‌خواهد روی یک موبایل اندرویدی تعبیه شود یا روی آیفون. آن‌ها قطعه‌ی دوربین را می‌سازند و در اختیار شرکت‌های فعال در صنعت موبایل قرار می‌دهند. مزایای پردازش هوش مصنوعی روی موبایل برای کوالکامفایننشال‌تایمز: شرکت کوالکام چه سودی از این بازار می‌برد؟کریستیانو آمون: اولین و بزرگ‌ترین منفعت ما، گسترش بازار گوشی‌های هوشمند است. به‌هرحال برای بهره‌مندی از مزایای هوش مصنوعی مولد، نیازمند پردازنده‌های قوی‌تر و سفارشی‌شده هستیم. به همین دلیل، با گسترش بازار موبایل، فروش پردازنده‌های موبایلی ما هم افزایش می‌یابد و فرآیند تحقیقات و توسعه‌ی تراشه‌های جدید و قوی، با سرعت بیشتری طی خواهد شد. با فراگیری هوش مصنوعی مولد، بازار کامپیوترهای رومیزی هم گسترش چشم‌گیری خواهد داشت. ما در حال ورود به دنیای کامپیوتر هستیم و مایکروسافت برای رقابت با پردازنده‌های اختصاصی اپل، پردازنده‌های ساخت کوالکام را انتخاب کرده‌است. ما توانسته‌ایم پردازنده‌هایی تولید کنیم که ضمن مصرف انرژی پایین، توان پردازشی بسیار بالایی ارائه می‌دهند و برای پردازش اطلاعات هوش مصنوعی، کاملاً مناسب هستند. منافع کوالکام از پیشرفت هوش مصنوعی:‌ گسترش بازار موبایل، کامپیوترهای رومیزی و صنعت خودروسازییکی دیگر از صنایعی که جایگاه خوبی در آن داریم، صنعت خودروهای برقی است. کیفیت کابین و کنسول دیجیتالی ساخته‌شده توسط ما به‌حدی بالاست که امروزه بیش‌از ۳۰ شرکت خودروساز از این فناوری‌ها در خودروهای برقی‌شان استفاده می‌کنند. با پیاده‌سازی هوش مصنوعی مولد در خودروها نه‌تنها کیفیت و کارایی سیستم‌های فعلی ما تقویت می‌شود، بلکه جایگاه ما کاملاً در صنعت خودرو تثبیت خواهد شد. هوش مصنوعی مولد در دنیای واقعیت مجازیفایننشال‌تایمز: در گذشته‌ای نه‌چندان دور، اهالی فناوری در مورد واقعیت مجازی و متاورس صحبت می‌کردند و کار تا جایی پیش رفت که فیسبوک نام خود را به Meta تغییر داد؛ اما نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری‌های فراوان در این حوزه، آن‌چنان که مردم فکر می‌کردند، تأثیرگذار نبود. این روزها، متخصصان و مردم در مورد هوش مصنوعی مولد صحبت می‌کنند و محصولات حیرت‌انگیزی بر پایه‌ی این فناوری توسعه یافته‌اند. نظر شما درباره‌ی ترکیب این دو فناوری چیست؟ پردازش هوش مصنوعی روی موبایل می‌تواند دنیای واقعیت مجازی را متحول کندکریستیانو آمون: همین حالا عینک‌ و هدست‌ واقعیت مجازی از محبوبیت بالایی برخوردار است و به عقیده‌ی من با ورود هوش مصنوعی مولد به این محصولات و امکان تعامل با مدل‌های زبانی بزرگ از طریق دستورات صوتی، این نوع هدست‌ها در آینده‌ای نزدیک به فروشی هیجان‌انگیز دست خواهند یافت. آینده‌ی گجت‌های پوشیدنیفایننشال‌تایمز: عینک‌های ساخته‌شده توسط متا و ری‌بن از تراشه‌های اختصاصی کوالکام که مخصوص گجت‌های پوشیدنی سبک طراحی شده‌اند، استفاده می‌کنند. البته این عینک‌ها بیش‌از آن‌که به تصاویر فراگیر متکی باشند، «دستیارهای هوش مصنوعی» و «پردازش دستورات صوتی» را در اولویت کار قرار داده‌اند. آیا این عینک‌ها هم قرار است فاجعه‌ای مثل Google Glass را رقم بزنند یا این‌که در کوتاه‌مدت به محصولات پرطرفدار تبدیل خواهند شد؟ گجت‌های پوشیدنی آینده باید سبک و دارای محتوای اختصاصی باشندکریستیانو آمون: برای فراگیری این نوع گجت‌ها، دو کار بزرگ و چالش‌برانگیز باید انجام شود؛ کاهش وزن و استفاده‌ی آسان و «تولید محتوای اختصاصی. با حل‌کردن مشکل اول، مشکل دوم خوبه‌خود برطرف می‌شود. در واقع با افزایش فروش گجت‌های پوشیدنی و استقبال کاربران، توسعه‌دهندگان انگیزه‌ی بیش‌تری برای تولید محتوای اختصاصی این نوع محصولات خواهند داشت.



Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *