اخبار گردشگری و میراث

پیشکسوت باستان‌شناسی: خاطرات تلخ دولت دهم را فراموش نخواهیم کرد

پیشکسوت باستان‌شناسی خاطرات تلخ دولت دهم را فراموش نخواهیم کرد

[ad_1]

حکمت‌الله ملاصالحی، که یکی از پیشکسوتان و چهره سرشناس باستان‌شناسی است، آسیب به بدنه باستان‌شناسی کشور را در دولت دهم غیر قابل فراموش خواند.

او در مراسم افتتاحیه بیست و یکمین گردهمایی سالانه باستان‌شناسی ایران در موزه ملی، با اشاره به دوران تحصیل خود در رشته باستان‌شناسی، اهمیت گزارش‌های باستان‌شناسی را پس از کاوش‌ها صد چندان کرد و آنها را به‌عنوان منبع در تاریخ خواند. ملاصالحی اظهار داشت: “زمانی که وارد این رشته شدم، هرگز فکر نمی‌کردم این رشته تمام ذهن و زندگی من را با مرگ و سرچشمه چیزها درگیر کند. بعدتر متوجه شدم که باستان‌شناسی دانش مرگ‌آگاهی و دانش جستجو ریشه و بنیاد انسان بوده و بسیاری از ما مجال توجه به مسائل بنیادین را نداریم.”

او ادامه داد: “باستان‌شناسی، دانشی به غایت پیچیده، حساس و شریف است. باستان‌شناسی دانش منفعت نیست؛ ماهیت باستان‌شناسی، ماهیت معرفتی است.” ملاصالحی به اهمیت ارتقاء اخلاق در کار باستان‌شناسی اشاره کرد و بر اهمیت آمادگی برای گفت‌وگو با دیدگاه‌های متفاوت تأکید کرد.

وی در پایان به وضعیت میراث فرهنگی در دولت دهم اشاره کرد و تأکید کرد که اتفاقاتی که در آن دوران رخ داده، بخشودنی نیست و اهمیت این موضوع به یاد ماندنی است. او تأکید کرد که بازگشایی در گفت‌وگو مهم است اما باید آمادگی برای شنیدن دیدگاه‌های مختلف و کار با آنها وجود داشته باشد، و این اتفاق باید در وزارت میراث فرهنگی کشور رخ دهد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *