Historical, برترین ها (سینما), تاریخی, فیلم و سریال, قرون وسطی, معرفی فیلم, مقالات سینما

مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های قرون وسطی محور سینما

مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های قرون وسطی محور سینما

[ad_1]

ژانر تاریخ در سینما با فیلم‌های جذاب و ارزشمندی همراه بوده و دوره قرون وسطی میزبان ساخته شدن آثاری بوده که شاید آنطور که می‌بایست مورد توجه مخاطبین عام قرار نگرفته است.

تبلیغات

تمام طول تاریخ بشر به حدی مملو از رخدادها و اتفاقات پرفراز و نشیب می‌باشد که عملاً مملو از ایده‌های ناب و تمام نشدنی در ژانر تاریخی برای سینما و تلویزیون بوده است. با این حال علی‌رغم آن که توجه ویژه‌ای که به آثاری نظیر فیلم‌های مرتبط با جنگ جهانی دوم شده اما در سمت مقابل دوره قرون وسطی آنطور که می‌بایست مورد توجه سینماگران و مخاطبین قرار نگرفته و شاهد ساخته شدن فیلم‌های ارزشمندی هستیم که در بحث فروش و بازخورد، چندان رضایت بخش عمل نکرده‌اند.

در حالی که آثاری نظیر Braveheart و Gladiator در عصر طلایی هالیوود با موفقیت‌های بسیاری همراه شده و حسابی مورد توجه قرار گرفتند اما عجیب است که فیلم‌هایی با محوریت قرون وسطی همیشه به حاشیه رانده شده و علی‌رغم اهمیت تاریخی اما هیچوقت توجه ویژه سینما را به خود اختصاص نداده است.

موضوعی که سبب شده تا در مقاله امروز به سراغ مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های قرون وسطی محور تاریخ سینما برویم. آثاری که با جریان داشتن در چنین دوره مهم و تاثیرگذاری از تاریخ، روایات مختلفی را برای بینندگانشان به ارمغان آورده‌اند.

فیلم The Last Duel (آخرین دوئل) محصول سال ۲۰۲۱

مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های قرون وسطی محور سینما - گیمفا

یکی از تازه‌ترین فیلم‌های تاریخی با محوریت قرون وسطی که علی‌رغم جذابیت‌هایش اما در باکس آفیس تمام و کمال نابود شد، ساخته حماسی ریدلی اسکات یعنی The Last Duel نام دارد.

یکی از مهمترین مسائلی که مردم در دوره قرون وسطی با آن سر و کله می‌زدند، مفهوم شرافت و جوانمردی بوده است. مسئله‌ای که به شکلی متفاوت با بهره‌گیری از سلسله رویدادهای کاملاً واقعی در فیلم The Last Duel مورد کنکاش قرار گرفته و فرهنگ آن زمان مردم اروپا را انتقاد می‌کند؛ مردمی که برای حفظ این شرافت حتی حاضر به نابودی زندگی انسان‌های دیگر نیز بوده‌اند. اثری که با وجود بهره‌گیری از بودجه‌ای سنگین اما به مانند باقی ساخته‌های ریدلی اسکات با بی‌مهری مخاطبین مواجه گشت و پتانسیل‌هایش دیده نشد.

فیلم The King (پادشاه) محصول سال ۲۰۱۹

مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های قرون وسطی محور سینما - گیمفا

یکی از متفاوت‌ترین نقش آفرینی‌های کارنامه بازیگری تیموتی شالامی در حماسه The King ساخته کمپانی نتفلیکس رقم خورده که حول محور زندگی کوتاه هنری پنجم جریان دارد.

اثری که اقتباسی از نمایش‌های نامه‌های هنری پنجم ویلیام شکسپیر به شمار رفته و تقابل جذاب و مرگبار بین تیموتی شالامی و رابرت پتینسون را در بستری از تاریخ به تصویر می‌کشد؛ جایی که قطعاً با یکی از به یاد ماندنی‌ترین سخنرانی‌های فیلم‌های تاریخی و جنگی طرف هستیم. The King ذهن شما را به بازی گرفته و شخصیت‌های به اصطلاح “خوب و بد” داستان را برخلاف انتظارات شما به تصویر می‌کشد تا در نهایت پس از بروز جنگی دیوانه‌وار نشان دهد که حتی پادشاه نیز می‌تواند بازیچه سیاست‌های مردانی شود که “جنگ” برایشان چیزی جز منفعت و سود در پی نخواهد داشت.

فیلم The Green Knight (شوالیه سبز) محصول سال ۲۰۲۱

مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های قرون وسطی محور سینما - گیمفا

یکی از منحصر به فردترین و هنری‌ترین فیلم‌های قرون وسطی تاریخ سینما به ساخته دیوید لاوری یعنی The Green Knight مربوط می‌شود.

برخلاف بازی آثار این مقاله با اثری جنگی در دل تاریخ طرف نیستم؛ بلکه با اقتباسی از افسانه شاه آرتور در غالب رمان عاشقانه‌ای به نام “سر گاواین و شوالیه سبز” مواجه می‌شویم که به مانند The Last Duel بر مفاهیمی همچون شرافت و جوانمردی تمرکز داشته است. اثری با نقش آفرینی تماشایی دو پتل که سکانس‌هایش به مانند تابلوهای نقاشی می‌تواند شما را در بهت و حیرت فرو برده و تجربه‌ای ناب و تکرار نشدنی را برایتان از خود به یادگذار بگذارد.

تبلیغات

فیلم Outlaw King (پادشاه یاغی) محصول سال ۲۰۱۸

مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های قرون وسطی محور سینما - گیمفا

کمپانی نتفلیکس که در طی سال‌های اخیر بارها و بارها با انتقادات بعضاً ناجوان‌مردانه‌ای طرف بوده اما به ساخت فیلم‌های تاریخی ارزشمندی روی آورده که شاید در حالت عادی هیچ کمپانی دیگری ریسک ساخت آن‌ها را بر عهده نمی‌گرفت.

اگر که از بیننندگان فیلم Braveheart بوده باشید، می‌دانید که در نهایت چه سرنوشت شومی برای قهرمانی همچون ویلیام والاس رقم خورد. حال در فیلم Outlaw King با پیامدهای مرگ وی طرف هستیم؛ جایی که دوستان دیرینه‌اش که به وی خیانت کردند، گرد یکدیگر جمع شده تا یکبار برای همیشه نفوذ و قدرت انگلستان را در اسکاتلند از بین ببرند. Outlaw King در حالی که نقش آفرینی زیبایی از کریس پاین را به تصویر کشیده و میزبان تقابل مرگباری بین مردمان اروپا بوده اما به دلیل عدم صحت تاریخی در برخی از سکانس‌ها با انتقادات فراوانی روبرو گشت و به فراموشی سپرده شد.

فیلم Excalibur (اکس‌کالیبور) محوصل سال ۱۹۸۱

مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های قرون وسطی محور سینما - گیمفا

جان بورمن یکی از فیلم‌سازان مطرح و خاص قرن بیستم بوده تا حدی که منبع الهام کارگردانی همچون زک اسنایدر به شمار می‌رود؛ کسی که تاریخ و افسانه را به نحو احسنت در فیلم Excalibur با یکدیگر ترکیب کرده است.

در این فیلم جاه‌طلبانه با روایت متفاوتی حول محور شاه آرتور و مرلین طرف هستیم که از آن به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های افسانه محور نیز یاد شده است؛ اثری که رویکردی انسانی را در قبال قهرمان نمادین اروپا در پیش گرفت و با بهره گیری از جلوه‌های بصری نابی که در زمان خود دست کمی از شاهکاری هنری نداشت، سبب گشته تا حتی مخاطبین امروزی نیز با تماشای Excalibur به وجد آمده و روایتی ناب و حماسی را در بستری از دل تاریخ تجربه نمایند.

نسخه کارگردان فیلم Kingdom of Heaven (قلمرو بهشت) محصول سال ۲۰۰۵

مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های قرون وسطی محور سینما - گیمفا

با قاطعیت می‌توان گفت که هیچ فیلمی در تاریخ سینما را نمی‌توان پیدا کرد که عظیم‌تر و حماسی‌تر از ساخته پرحاشیه ریدلی اسکات یعنی Kingdom of Heaven عمل کرده باشد.

در حالی که نسخه اکرانی با جنجال‌های بسیار و نقدهای تندی مواجه شد اما کافیست تا به تماشای نسخه کارگردان با بیش از ۵۰ دقیقه سکانس بیشتر بپردازید که از آن به عنوان نامه‌ای عاشقانه برای دوست داران فیلم‌های قرون وسطی شناخته می‌شود. اثری که جنگ‌های صلیبی را به شکلی متفاوت به تصویر کشید و چه بسا آرمان‌های آن را مورد انتقاد قرار داد اما به مانند باقی ساخته‌های ریدلی اسکات، با بی‌مهری سینماگران مواجه شد تا حدی که بسیاری حتی از وجود نسخه کارگردان آن نیز بی‌اطلاع بوده و خود را از تجربه یک شاهکار تاریخی محروم کرده‌اند.

فیلم Joan the Maid (ژان خدمتکار) محصول سال ۱۹۹۴

مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های قرون وسطی محور سینما - گیمفا

ژان دارک یا دوشیزه اورلئان یکی از شخصیت‌های زن مهم و تاثیرگذار تاریخ به شمار می‌رود که تاکنون آثار مختلفی حول محور وی ساخته و پخش شده است.

زنی که از وی به عنوان قهرمان ملی فرانسه یاد شده و رهبری ارتش این کشور در برهه مهمی از تاریخ را بر عهده داشته است. همانطور که کفتیم آثار مختلفی حول محور وی ساخته شده که هیچکدام به اندازه فیلم ۲ قسمتی Joan the Maid با نام‌های The Battles و The Prisons خیره‌کننده جلوه پیدا نکرده است. اثری که اگرچه در حد و اندازه باقی فیلم‌های قرون وسطی محور، حماسی و عظیم با جنگ‌های پرزد و خورد نیست اما با روایتی طولانی می‌تواند جنبه کمتر پرداخت شده از تاریخ را به بهترین شیوه ممکن در برابر جشمان شما به تصویر بکشد تا به لطف ساخته‌های ژاک ریوت بیش از پیش با این قهرمان اروپا آشنا شویم.

فیلم Elizabeth: The Golden Age (الیزابت: عصر طلایی) محصول سال ۲۰۰۷

مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های قرون وسطی محور سینما - گیمفا

یکی دیگر از شخصیت‌های زنی که وقایع مهم و کلیدی را در تاریخ رقم زده، الیزابت یکم نام دارد که به تماشایی‌ترین حالت ممکن توسط کیت بلانشت در فیلم Elizabeth: The Golden Age به تصویر کشیده شده است.

اساساً در تاریخ سینما با فیلم‌هایی طرف هستیم که “باید” تماشا شوند و ساخته حماسی و دیوانه‌وار شکهار کاپور جزو همین دسته از آثار قرار گرفته است. یک درام بیوگرافی همه چی تمام که تقابل مذهب‌های افراطی در اروپا را به بهبرین شیوه ممکن به تصویر کشیده و اگرچه به مانند همیشه با حواشی و نقدهای تندی از سوی کاتولیک‌ها طرف بوده (که البته باید جانب انصاف را رعایت کرد و برخی از تحریفات تاریخی‌اش را مورد انتقاد قرار داد) اما به صورت کلی Elizabeth: The Golden Age یک فیلم به یاد ماندنی برای دوست داران ژانر تاریخی و دوره قرون وسطی محسوب می‌شود.

فیلم Macbeth (مکبث) محصول سال ۲۰۱۵

مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های قرون وسطی محور سینما - گیمفا

نمایش‌نامه تراژیک مکبث ویلیام شکسپییر یک شاهکار هنری به تمام معنا می‌باشد که تاکنون بارها و بارها در سینما و تلویزیون به اشکال مختلف تحت اقتباس قرار گرفته است.

نکته حائز اهمیت تمامی این اقتباس‌ها در منحصر به فرد بودن آن‌ها بوده که هیچکدام را نمی‌توان برتر از دیگری به شمار آورد. یکی از این اقتباس‌ها که به عجیب و غریب‌ترین شیوه ممکن به تصویر کشیده شده به ساخته جاستین کرزل یعنی Macbeth در سال ۲۰۱۵ با نقش آفرینی تماشایی مایکل فاسبندر و ماریون کوتیار مربوط می‌شود. یک اقتباس زیبا و درگیر کننده که فروپاشی روانی شخصیت‌هایش را به زیباترین شیوه ممکن به تصویر کشیده که علی‌رغم دریافت نقدهای مثبت اما در گیشه توسط مخاطبین نادیده گرفته شد و فروشی ضعیف را تجربه نمود.

فیلم Arn: The Knight Templar (آرن: شوالیه معبد) محصول سال ۲۰۰۷

مروری بر برخی از بهترین فیلم‌های قرون وسطی محور سینما - گیمفا

در نهایت می‌رسیم به گران قیمت‌ترین فیلم تاریخ کشور سوئد یعنی Arn: The Knight Templar که از آن به عنوان زیباترین فیلم قرون وسطی محور تاریخ سینما یاد شده است.

اثری حول محور یک شخصیت مهم تاریخی به نام رن مگنوسون که پس از نابودی خانواده‌اش، با شوالیه‌های معبد آشنا شده و زندگی پرفراز و نشیبی را تجربه می‌کند که مملو از اتفاقات حماسی و تراژدی‌های دردناک بوده و از یک ۳ گانه برخوردار می‌باشد که همگی آن‌ها می‌تواند دوست داران تاریخ و دوره قرون وسطی را حسابی به وجد بیاورد. شاید برای شما جالب باشد تا بدانید که استلان اسکاشگورد به همراه پسرانش یعنی گوستاو و بیل همگی در این ۳ گانه حضور داشته و نقش آفرینی‌های ماندگار و جذابی را از خود به یادگار گذاشته‌اند که هر بیننده‌ای را شیفته‌شان خواهد کرد. نکته حائز اهمیت Arn: The Knight Templar در این است که نه با یک فیلم پرزرق و برق هالیوودی، بلکه با یک حماسه درگیر کننده از دل تاریخ طرف هستیم که قطعاً دیدگاه شما را نسبت به آثار قرون وسطی تحت تاثیر قرار می‌دهد.


به نظر شما علت نادیده گرفته شدن آثار قرون وسطی محور در تاریخ سینما چه بوده است؟ آیا فیلم‌ دیگری را سراغ دارید که به این اندازه تاثیرگذار و تماشایی جلوه کرده باشد؟ به نظر شما نسخه کارگردان فیلم Kingdom of Heaven می‌تواند جبرانی بر شکست فیلم اصلی بوده باشد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: اسکرین‌رنت

alucard

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *