اخبار گردشگری و میراث

ماجرای شهرداری و میدان امیرچخماق | دادستانی دستور بستن خیابان را داد

ماجرای شهرداری و میدان امیرچخماق دادستانی دستور بستن خیابان


شهرداری یزد در اقدامی آسیب‌زا مسیر ماشین رو راستگرد میدان تاریخی امیرچخماق را باز کرده بود.

شهرداری یزد در روزهای گذشته بدون در نظر گرفتن اهمیت بنای تاریخی میدان امیرچخماق اقدام به باز کردن مسیر شریانی خودروها در سمت راست میدان کرده بود.

هم‌زمان با این اتفاق فعالان میراث فرهنگی به استناد وضعیت اضطراری میدان امیرچخماق، معترض حضور خودروها در کنار این بنای تاریخی شدند. برخی از کارشناس میراث فرهنگی نیز که از وضعیت بنای تاریخی میدان امیرچخماق بازدید کرده بودند با اشاره به ترک‌ها و نشست‌های این بنا از باز شدن مسیر خودروها ابراز نگرانی کرده بودند. در دو روز گذشته جمعی از فعالان میراث فرهنگی و گردشگری شهر یزد نیز در شبکه‌های اجتماعی معترض باز شدن راستگرد میدان به روی خودروها بودند.

با وجود مقاومت اولیه شهرداری یزد اما دادستان این شهر برای جلوگیری از آسیب به میدان تاریخی وارد عمل شد. در نامه‌ای که از دادستان شهر یزد منتشر شده خطاب به مدیرکل میراث فرهنگی اتان یزد آمده که در صورتی که شهرداری یزد مسیر را دوباره مسدود نکرد، یگان حفاظت میراث فرهنگی راسا اقدام به مسدودسازی مسیر کند.

پس از انتشار این دستور، خیابان سمت راست میدان با گذاشتن بلوک‌های سیمانی دوباره مسدود و مسیر به روی خودروها بسته شد؛ هر چند هنوز مشخص نشده که این اقدام توسط شهرداری یزد صورت گرفته یا یگان حفاظت میراث فرهنگی حسب دستور دادستانی وارد عمل شده است.

با این وجود این اتفاق یکی از معدود رخدادهای مثبت پس از پیگیری همه جانبه یک موضوع آسیب‌زا در میراث فرهنگی است. اتفاقی که در کمتر مواقعی رخ می‌دهد اما یزد نشان داده که اهمیت بافت تاریخی و ثبت جهانی این شهر را درک کرده و همه شهروندان و کنشگران مقابل دستورات غیر کارشناسی مسئولان شهری مقاومت می‌کنند.



منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *