اخبار گردشگری و میراث

برگزاری پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری | دیدار پس از چهار سال

برگزاری پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری دیدار پس از چهار

[ad_1]

پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری سراسر کشور برگزار شد.

پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری سراسر کشور پس از چهار سال وقفه، صبح امروز راس ساعت ۹:۵۷ در سالن همایش‌های بخش گردشگری وزارتخانه میراث و گردشگری با حضور عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری، سفیران و نمایندگان کشورهای خارجی، مدیران تشکل‌های مختلف گردشگری و اعضای انجمن‌های راهنمایان گردشگری سراسر کشور برگزار شد.

گردهمایی سالانه راهنمایان گردشگری پیش از این ۱۴ سال به‌طور سالانه هم‌زمان با روز جهانی راهنمایان گردشگری برگزار شده است. پانزدهمین دوره راهنمایان گردشگری در سال ۱۳۹۸ در حالی به میزبانی استان گلستان برنامه‌ریزی شده بود که آغاز همه‌گیری کرونا این گردهمایی را لغو کرد. پس از چهار سال وقفه، استان تهران پنج روز پیش از روز جهانی راهنمایان گردشگری، میزبان پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری سراسر کشور است.

رحمت‌الله رفیعی، رئیس مجمع تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری در این مراسم ضمن تبریک روز جهانی راهنمایان گردشگری گفت:

راهنمایان گردشگری سنگرسازان بی‌سنگر هستند و امیدوارم روزی که این زحمات مورد توجه قرار بگیرد. راهنمایان گردشگری سنگرسازان بی‌سنگر توصیف می‌کنم؛ چون بیمه آن‌ها با وجود دستور رئیس‌جمهوری هم با مشکل روبه‌رو است. به دوستان گفته‌ام برخی از مدیران دولتی از ویروس کرونا برای گردشگری خطرناک‌تر هستند. همچنین از سفیران کشورهای خارجی حاضر در مراسم درخواست می‌کنم اگر مشکلی در ورود گردشگر به ایران دارند، مشکلات را از بخش خصوصی پیگیری کنند تا بخش خصوصی بتواند آن‌ها را از بخش دولتی مطالبه کنند.

تقدیر از پیشکسوت زبان‌های باستانی

در این مراسم از پروفسور عبدالمجید ارفعی، استاد پیشکسوت زبان‌های اکدی و ایلامی تقدیر شد. روسای انجمن‌های راهنمایان گردشگری استان‌های کشور در مراسم تقدیر از ارفعی هرکدام یک شاخه گل سرخ به این پژوهشگر پیشکسوت تقدیم کردند.ارفعی در این مراسم گفت:

من راهنمای گردشگری نیستم و ترجیح می‌دهم که گردشگر باشم و از راهنمایان گردشگری راهنمایی بگیرم. تلاش من این است که بدانیم در گذشته چه بودیم، چه کرده‌ایم و چه میراثی از آن برای ما بر جای مانده است.‌

ارفعی با اشاره به استفاده از آجر نوشته‌ها در قلعه و دیواره‌های شوش، آرزو کرد که زمانی امکان جداسازی این آجرها و کار روی آن‌ها مهیا شود.

محسن حاجی‌سعید، رئیس انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری کشور در این مراسم گفت:

اگر چنین گردهمایی‌ای نبود، این تعداد تشکل در استان‌ها و فعالیت صنفی رقم نمی‌خورد. پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری بزرگ‌ترین گردهمایی راهنمایان گردشگری در سال ۲۰۲۴ در دنیا است. برقراری بیمه حمایتی راهنمایان گردشگری، استقرار راهنمایان گردشگری در ایام نوروز، مشارکت راهنمایان در رویدادهای بین‌المللی و نصب تابلو توضیحی درباره راهنمایان گردشگری در اماکن گردشگری بخشی از فعالیت‌ها در سال‌های اخیر بوده است. همچنین فعالیت بدون مجوز افراد به‌عنوان راهنمای گردشگری یکی از معضلات ما است و امیدواریم شرایطی ایجاد شود تا این فعالیت غیرقانونی متوقف شود.

رئیس انجمن صنفی کارگری راهنمایان گردشگری با اشاره بیمه حمایتی راهنمایان گردشگری گفت:

بیمه حمایتی راهنمایان گردشگری پیش از این با پیگیری‌های فراوان برقرار شده بود؛ اما اکنون با سکته‌ای مواجه شده است. امیدوارم وزیر میراث فرهنگی و گردشگری با پیگیری‌های خود مانع طولانی شدن این سکته شود. برقراری بودجه برای فعالیت راهنمایان، توقف فعالیت افراد فاقد مجوز، تمدید کارت راهنمایان به‌صورت سه ساله، صدور کارت توسط انجمن‌های استانی و معافیت راهنمایان از پرداخت عوارض خروج از کشور، بخش دیگر از خواسته‌های ما است. تجمیع این خواسته‌ها و مطالبه می‌تواند تبدیل به یک قانون حمایت از راهنمایان گردشگری شود؛ ما این قانون رو آماده می‌کنیم و امیدواریم با حمایت وزیر به‌صورت لایحه از طرف دولت به مجلس برود.

وی همچنین افزود:

نگاه امنیتی به گردشگران ورودی پر رنگ است؛ باید تلاش شود این نگاه امنیتی کم‌رنگ شود. همچنین امیدوارم سفرای خارجی کمک کنند تا به‌جای اخبار منفی از ایران، جاذبه‌ها و فرهنگ مهمان‌نوازی ایران در این کشورها معرفی شود و سفرای محترم محدودیت سفر به ایران را لغو کنند.

همچنین در این مراسم از ماکت طرح کیوسک‌‌ راهنمایان گردشگری رونمایی شد. این کیوسک‌ها قرار است در تمامی مناطق تهران برای حضور راهنمایان گردشگری و بخش خصوصی گردشگری نصب شوند.

همچنین در پایان این مراسم از جمعی از فعالان حوزه گردشگری و حوزه‌های مرتبط و همچنین راهنمایان برتر تقدیر شد.

برگزارکنندگان پانزدهمین گردهمایی راهنمایان گردشگری سراسر کشور اعلام کردند به تعداد راهنمایان حاضر در مراسم و به اسم آن‌ها در دشت ارجن فارس درخت کاشته خواهد شد.

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *