آلت کوین, اخبار بیت کوین, بیت کوین

قبل از هاوینگ بیت کوین چه ارز دیجیتالی بخریم؟

قبل از هاوینگ بیت کوین چه ارز دیجیتالی بخریم؟

[ad_1]

یکی از سوال‌هایی که در پاسخ آن همیشه جواب‌های متفاوتی می‌شنویم، این است که کدام ارز دیجیتال برای خرید مناسب است؟ چه کوین یا توکنی را برای یک سال یا دو سال آینده بخریم؟ قبل از هاوینگ بعدی بیتکوین چه ارزی برای خرید مناسب است؟ این‌ها سوالاتی هستند که قصد داریم در این مطلب برای آنها پاسخی به دست بیاوریم.

اگر شما هم برای مدتی است که با رمزارزها آشنا شده‌اید و به دنبال خرید کوین یا توکن‌هایی برای سرمایه‌گذاری هستید، احتمالا نام رویداد هاوینگ را شنیده‌اید. حتما هم شنیده‌اید که بیت کوین تنها رمز ارز بازار نیست و صدها ارز دیجیتال دیگر نیز وجود دارند که ممکن است در آینده قیمت آن‌ها افزایش یابد. اما اگر برای اولین بار است که به فضای ارزهای دیجیتال ورود کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم مطالعه بیشتری داشته باشید و تحقیق کنید و اصطلاحات و عبارات گفته شده در این مطلب را در مقالات دیگر نیز مطالعه کنید.

تاثیر هاوینگ بر روی قیمت بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال چیست؟

همانطور که می‌دانید هاوینگ بیت کوین فرآیندی است که هر ۴ سال یکبار در آن میزان عرضه جدید BTC نصف می‌شود. پس رویداد هاوینگ برای بیت کوین مهم است و به صورت مستقیم به هیچ ارز دیگری و به تبع آن به قیمت هیچ ارز دیجیتال دیگری ارتباط ندارد.

هاوینگ بیت کوین تنها میزان عرضه کوین‌های جدید را نصف می‌کند؛ در نتیجه این استدلال وجود دارد که اگر تقاضا برای بیت کوین حداقل ثابت باقی بماند، با کم شدن میزان عرضه جدید آن قیمت BTC افزایش پیدا می‌کند. آیا این یک عامل به تنهایی می‌تواند قیمت بیت کوین را تغییر دهد؟ خیر؛ عوامل دیگری هم دخیل هستند. حتی در بحث بررسی و تحلیل آن‌چین می‌بینیم که تعداد زیاد بازیگران بزرگ بازار می‌توانند سمت عرضه موجودی در بازار را چگونه تغییر دهند.

تاکنون ۳ بار رویداد هاوینگ در شبکه بیت کوین اتفاق افتاده و داده‌های قیمتی پس از آن نشان می‌دهد که چند ماه بعد، بیت کوین با افزایش قیمت همراه بوده است. داده‌های دیگری نشان می‌دهد که پس از هاوینگ‌‌های قبلی نیز برخی از ارزهای دیجیتال هم با رشد قیمت همراه بوده‌اند و از آنجا این ایده شکل گرفت که در هر چرخه ۴ ساله، این احتمال وجود دارد که قیمت ارزهای دیجیتال همراه با بیت کوین رشد کنند. از این رو می‌توان به آن به عنوان یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال نگاه کرد.

قیمت بیت کوین در زمان هاوینگ

به نوعی می‌توان گفت که بیت کوین به عنوان رهبر بازار عمل کرده است؛ اما هاوینگ BTC به صورت مستقیم تاثیری روی هیچ ارز دیجیتال دیگری ندارد.

بنابراین می‌توان گفت که زمان مناسب برای خرید رمزارزها تنها و تنها به نوع سرمایه‌گذاری و استراتژی خود کاربر وابسته است و هاوینگ یک رویداد منحصرا مرتبط با شبکه بیت کوین است و به سایر رمزارزها ارتباطی ندارد. ممکن است به هر علتی قبل یا بعد از هاوینگ شاهد کاهش قیمت ارزهای دیجیتال باشیم.

همانطور که در بالا گفتیم، هاوینگ میزان عرضه بیت کوین‌های جدید را کم می‌کند؛ اما سایر موجودی BTC در اختیار کیف پول‌هایی است که احتمالا سال‌ها دارایی خود را نگه داشته باشند. از این رو، یکی دیگر از جنبه‌های مهم تحلیل بازار بررسی وضعیت هولدرها یا همان کسانیست که بیت کوین دارند. این کیف پول‌ها ممکن است هر زمانی موجودی BTC خود را برای کسب سود به بازار وارد کنند و یا با استفاده از ابزارهای OTC دارایی خود را به فروش برسانند.

اینجا موضوع تحلیل آنچین و بررسی اتفاقات درون زنجیره‌ای اهمیت بالایی پیدا می‌کند. با استفاده از تحلیل آنچین می‌توان دید بهتری نسبت به وضعیت بازار و میزان جابه‌جایی بیت کوین در شبکه پیدا کرد. همچنین می‌توان از لحاظ تاریخی چرخه‌های ۴ ساله بازار را بهتر شناخت و رفتار سرمایه‌گذاران مختلف را در قبل و بعد از هاوینگ و در دوره رشد قیمت BTC بررسی کرد.

کدام ارزهای دیجیتال همزمان با بیت کوین رشد می‌کنند؟

در هر کدام از این چرخه‌های ۴ ساله ممکن است موجی از ارزهای دیجیتال در مقطعی از زمان ترند شوند و توجه خریداران به آنها جلب شود. به عنوان مثال در چرخه قبلی قیمت توکن‌های دیفای مانند یونی سواپ و آوه با رشدهای چشمگیر همراه بودند. در همان چرخه قیمت کوین‌های شبکه‌های لایه یک مانند اتریوم، بایننس کوین و سولانا چندین برابر رشد کردند. میم کوین‌هایی مانند دوج کوین و شیبا نیز با جلب توجه خریداران روبه‌رو شدند.

همانطور که می‌دانید دسته‌بندی‌های مختلفی از رمزارزها وجود دارد که معمولا بر اساس کاربرد آنها طبقه‌بندی می‌شوند. برای مثال می‌توانید نمونه‌های زیر را بررسی کنید:

  • کوین‌های شبکه‌های لایه یک: بیت کوین، اتریوم، بایننس کوین، سولانا، ریپل، پولکادات، اوالانچ و…
  • شبکه‌های لایه دوم اتریوم: پالیگان (متیک)، آربیتروم، آپتیمیزم و …
  • شبکه‌های لایه دوم بیت کوین: استکس، لیکویید و …
  • میم کوین‌ها: دوج کوین، شیبا، پپه، …
  • توکن‌های دیفای: یونی سواپ، پنکیک سواپ، آوه، …
  • پروژه‌های اوراکل: چین لینک، اوما، و…

این دسته‌بندی‌ها زیاد هستند و ممکن است در مقاطع زمانی مختلف، هرکدام از آنها برای مدتی ترند بازار شوند. همانطور که در سال جاری دیدیم توکن‌های هوش مصنوعی عملکرد چشمگیری داشتند. تحلیلگران مختلفی با بررسی دیتاهای متنوع سعی می‌کنند که ترندهای بعدی بازار را شناسایی کنند. برخی معتقدند اوراکل‌ها و شبکه‌های لایه دوم اتریوم پتانسیل رشد دارند و برخی روی توکن‌های بازی و دارایی‌های دنیای واقعی (RWA) تمرکز کرده‌اند.

در مقاله زیر دسته‌بندی‌های مختلف با معرفی پروژه‌ها بررسی شده است.

با این حال برای درک بهتر پروژه‌های این طبقه‌بندی‌ها، لازم است با تحلیل فاندامنتال آشنا باشید و توکنومیک هر کدام را با دقت بررسی کنید. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری که روی این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند را بررسی کرده و با کمک دیتای آنچین آن شبکه، وضعیت هولدرهای توکن‌ها را بررسی کنید.

گزارش‌های متعددی از پروژه‌های فعال در هر بخش در انتهای سال ۲۰۲۳ منتشر شده که علاوه بر دسته‌بندی پروژه‌ها، چشم انداز آنها در سال ۲۰۲۴ را بررسی کرده و ترندهای احتمالی بعدی را شناسایی کرده‌اند. از این رو مطالعه و تحقیق در این بخش، دید بهتری را برای سرمایه‌گذاری در ترندها می‌دهد. ذکر این نکته نیز ضروریست که در هر موجی از ترندها، لزوما تمام پروژه‌های مرتبط با آن رشد نمی‌کنند و تنها ممکن است تعداد محدودی جلب توجه می‌کنند.

چه زمانی برای خرید رمز ارزها مناسب است؟

ماهیت بازار رمز ارزها یک بازار با ریسک بالا است. این ریسک از فاکتورهای فاندامنتال شبکه‌ها گرفته تا عوامل اقتصاد کلان و قانون‌گذاری نشات می‌گیرد. علاوه بر استراتژی سرمایه‌گذاری خود باید عوامل زیر را نیز در نظر گرفت.

بررسی شرایط اقتصاد کلان، به ما کمک می‌کند که درک بهتری نسبت به روند جابه‌جایی پول در بخش‌های مختلف مانند بازار سهام، دلار، فارکس، املاک، ارز دیجیتال و … داشته باشیم. تصمیمات بانک‌های مرکزی برای تعیین نرخ بهره و اجرای سیاست‌های پولی از مهم‌ترین عوامل خارجی تاثیرگذار بر بازار رمزارزها است.

علاوه بر مباحث اقتصادی، بررسی جهت‌گیری‌های سیاسی قانون‌گذاران کشورها از جمله ایالات متحده و کشورهای اروپایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای نمونه می‌توان تاثیر انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده بر بازارها و یا تاثیر جنگ روسیه و اوکراین در مارکت‌های مختلف را بررسی کرد.

علی‌رغم موارد ذکر شده، قانون‌گذاری بازار ارزهای دیجیتال به شکل مستقیم روی روند آتی پروژه‌های بلاکچینی و در نتیجه قیمت رمزارزها تاثیرگذار است. همانطور که می‌دانید موضوع احراز هویت در صرافی‌ها (و احتمالا در آینده احراز هویت در کیف پول‌ها) از مهم‌ترین موضوعات قانون‌گذاری رمزارزها برای مبارزه با جرائم مالی مانند پولشویی و تامین تروریسم است. تصویب و اجرای طرح‌هایی مانند قانون میکا در اتحادیه اروپا می‌تواند آینده صنعت کریپتوکارنسی را در این مناطق شکل دهد. همچنین تایید صندوق ETF بیت کوین نیز کاتالیزور اصلی بازار در چند ماه گذشته بوده است.

از این رو درک اهمیت این موضوعات و بررسی و پیگیری اخبار آنها برای تعیین زمان ورود و خروج از بازار حائز اهمیت است.

هاوینگ بیت کوین، زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

همانطور که گفتیم زمان مناسب به استراتژی سرمایه‌گذار و میزان تحمل ریسک او وابسته است و در این میان می‌توان برای بررسی و تحلیل وضعیت بازار عواملی مانند فاکتورهای زیر را بررسی کرد:

  • بررسی داده‌های آنچین شبکه بیت کوین و سایر رمزارزها
  • بررسی چرخه‌های ۴ ساله و هاوینگ بیت کوین
  • بررسی سرمایه‌گذاری شرکت‌های خطرپذیر (VC)
  • بررسی ترندهای کریپتویی
  • بررسی تیم‌های توسعه‌دهنده
  • نقشه راه پرو‌ژه، توکنومیک آن و …
  • شرایط اقتصاد کلان
  • موضوعات ژئوپولتیک
  • قانون‌گذاری بازار رمزارزها

با این که حدود دو ماه تا هاوینگ مانده اما در چند ماه گذشته هم شاهد رشد چشمگیر قیمت برخی توکن‌ها بودیم. رشد صنعت هوش مصنوعی باعث شد توکن‌های این حوزه مانند سینگولاریتی نت و فچ ای آی رشد کنند، ترند شدن میم کوین‌ها باعث رشد قیمت پپه شد، تون سریع‌ترین بلاکچین شناخته شد و رقابت لایه دو های اتریوم مانند آربیتروم و آپتیمیزم و متیک همچنان ادامه دارد. با روی کار آمدن شبکه‌های ماژولار مانند سلستیا، موج جدیدی از پروژه‌ها خودنمایی می‌کنند.

سوالی مهمتر که باید به دنبال جواب آن باشید

سرمایه‌گذاران از روش‌های مختلفی مانند استراتژی DCA برای خرید ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند. اما یکی از سوالات مهم هم این است که چه زمانی باید دارایی خود را بفروشیم؟ بهترین زمان برای کسب سود و خروج از بازار چه زمانیست؟ مانند قبل، پاسخ به این سوال برای هر سرمایه‌گذاری با توجه به استراتژی و شخصیت او متفاوت است. اما بد نیست که از قبل از زمان خرید به دنبال تعیین استراتژی خروج از بازار نیز باشید.

با توجه به مطالب گفته شده شما در کدام دسته قرار دارید؟

آیا تریدر هستید یا هولدر ارز دیجیتال؟ روی کدام دسته از دارایی‌ها متمرکز هستید؟ پیش بینی شما در مورد بهترین پروژه‌ها برای سرمایه‌گذاری چیست؟

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچگونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

[ad_2]

منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *